Recent research topics ans articles (sample)

Posted on March 18th, 2010 in Allgemein by uover  Tagged , , ,

Projects and recent research topics:  intercultural competence in schools

1. Research-Projects for my Dissertation:
    1. Survey with nextexpertizer: How do teachers see the “intercultural school”
    2. Survey with nextexpertizer: What does “intercultural competence” mean in teachers professional work?

1. Special Assessment-Center for teachers:

FACIL: Assessment-Center for teachers intercultural competenceà
Pilot in May 2010 with teachers from a secondary school in Bremen

1. Projects to be published:
    1. Critical incidents in multicultural schools: 120 incidents by teachers in multicultural classroom
    2. Fostering intercultural competence in co-operative school development

1. Trainings and school development:
    1. Co-operative school development with a secondary school (2007/2008)
    2. TRIKK: training for intercultural competence for students/secondary schools

1. Students diploma thesis (sample)
    1. Dimensions of intercultural competence – a questionnaire.
    2. FIUG- a questionnaire for teachers intercultural competence
    3. Instruments for teacher-observation in the multicultural classroom

Veröffentlichungen (sample):

Zeitschriftenbeiträge:

Over, U. & Mienert, M. (2006). Förderung interkultureller Kompetenz in der beruflichen Bildung. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 5, 47-50.

Buchbeiträge:

Grosch, Ch., Hany, E., Over, U. & Mienert, M. (in Druck). Interkulturelle Kompetenz: Begriffsklärung und Methoden der Messung. In T. Ringeisen, P. Buchwald & Ch. Schwarzer (Hrsg.), Interkulturelle Kompetenz in Schule und Weiterbildung. Münster: Lit.
Lichtblau, M., Over, U. & Mienert, M. ( 2009). Interkulturelle Kompetenz im Unterricht – der Fragebogen zur Erfassung der interkulturellen Unterrichtsgestaltung von Lehrkräften (FIUG). In T. Ringeisen, P. Buchwald & Ch. Schwarzer (Hrsg.), Interkulturelle Kompetenz in Schule und Weiterbildung. Münster: Lit.
Over, U. & Mienert, M. (2009). Trainings interkultureller Kompetenz für Berufsschüler. In T. Ringeisen, P. Buchwald & Ch. Schwarzer (Hrsg.), Interkulturelle Kompetenz in Schule und Weiterbildung. Münster: Lit.

Vorträge (Auswahl):

Over, U.& Maas, R. & Mienert, M.(2007). Dimensionen und Erfassung interkultureller Kompetenz von Lehrkräften. Vortrag anlässlich der 4. Tagung der Sektion „Empirische Bildungsforschung“ der DGfE: Lehrerexpertise und Schulqualität. 20.03.2007 Wuppertal.
Workshops (Auswahl):

„Körpersprache im interkulturellen Kontakt“/ Body-language in intercultural context. Workshop bei „Constanze“, Fortbildungstagung der AFS, Mai 2007 in Köln/ 2010 in Berlin

„Bringt interkulturelle Kompetenz benachteiligte Jugendliche weiter?“ Workshop im Rahmendes Fachtags „Förderung sozialer Kompetenzen bei Kindern und Jugendlichen, September 2007, Bipp-Bremen und Uni Bremen.

Post a comment